سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه / اخبار گردشگری / احیای ۳۰۰ خانه تاریخی در اصفهان
c4a446ed-317c-40c5-8265-7b5b0b0e02ef

احیای ۳۰۰ خانه تاریخی در اصفهان

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از احیای ۳۰۰ خانه تاریخی و تبدیل آنها به مراکز گردشگری خبر داد و گفت: قصد داریم تا دولت‌خانه صفوی را نیز احیا کنیم.

حسین جعفری، با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های ما احیا و مرمت بافت‌های تاریخی و فرسوده اصفهان است گفت:

در محور تاریخی و فرهنگی اصفهان که حدود ۲۳ کیلومتر است شروع به فعالیت کرده ایم. یکی از این اقدامات احیای خانه های تاریخی و بازارها از جمله احیای ۳۰۰ بنای تاریخی و تبدیل آنها به رستوران و مراکز گردشگری و اقامتی است.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت:

از این ۳۰۰ خانه تاریخی ۴۶ خانه در مالکیت دولتی، ۲۴۴ خانه در مالکیت خصوصی، ۹ خانه در مالکیت خلیفه‌گری و یک خانه نیز نیمه دولتی است که ده خانه در حال مرمت هستند، ۱۲۲ خانه نیز در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند. ۱۰۹ خانه از آن، توسط سازمان میراث فرهنگی و ۱۸۸ خانه نیز توسط سازمان نوسازی و بهسازی شناسایی شده است. از این ۳۰۰ خانه تاریخی، حدود ۴۴ خانه متعلق به دوره صفوی، ۱۳۶ خانه قاجاری، ۷۹ خانه پهلوی، ۱۲ خانه قاجاری و صفوی، سه خانه نیز متعلق به ادوار صفوی، قاجار و پهلوی است.

جعفری با بیان این مطلب که خانه فرهنگ شهید دکتر بهشتی، خانه تاریخی مشروطیت، خانه انقلاب اسلامی و ولایت، خانه استپانیان، ساختمان اداری کارخانه صنایع پشم، موزه هنرهای معاصر، خانه سردار اعظم، خانه شریفیان، خانه خاجیکیان و … از جمله این بناهای تاریخی است که در دستور مرمت و احیا قرار گرفته اند، افزود:

یکی دیگر از اقدامات ما احیای دولت‌خانه صفوی است. اصفهان در پی انتخاب شدن به عنوان پایتخت صفوی می‌بایست به سرعت گسترش یابد. این توسعه براساس طرحی انجام شد که می‌بایست نظم فضایی و کالبدی آن، اقتدار حکومت مرکزی را به نمایش گذارد. میدان نقش جهان، دولت‌خانه صفوی درغرب میدان نقش جهان، به وسعت تقریبا ۴۰ هکتار و محور چهارباغ سه عضو شاخص از سازمان فضایی اصفهان صفوی هستند. بنابراین محدوده دولت‌خانه صفوی اصفهان نیازمند احیاست تا هویت سازمان فضایی گذشته اصفهان در دوره صفویه حفظ شود.

جعفری بیان کرد:

اگر محدوده دولتخانه صفوی احیا شود از تخریب بناهای آن جلوگیری خواهد شد. اما اکنون میزان اعتبار لازم برای آن درحال بررسی و مطالعه است. ما هر چه صبر کردیم سازمان میراث فرهنگی پیش قدم نشد بنابراین خودمان کار را در دست گرفتیم. حتی در نظر داریم تا میدان امام علی(ع) یا همان میدان عتیق را نیز احیا کنیم. شاید بتوان این کار را احیا و یا بازسازی نصف جهان نام برد.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از احیای ۳۰۰ خانه تاریخی و تبدیل آنها به مراکز گردشگری خبر داد و گفت: قصد داریم تا دولت‌خانه صفوی را نیز احیا کنیم. حسین جعفری، با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های ما احیا و مرمت بافت‌های تاریخی و فرسوده اصفهان است گفت: در محور تاریخی و فرهنگی اصفهان که حدود ۲۳ کیلومتر است شروع به فعالیت کرده ایم. یکی از این اقدامات احیای خانه های تاریخی و بازارها از جمله احیای ۳۰۰ بنای تاریخی و تبدیل آنها به رستوران و مراکز گردشگری و اقامتی است. رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت:…

امتیاز شما به این نوشته

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *