سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه / راهنمای سفر / اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری گیلان
472e4f8f-4419-4deb-8aa5-55a6db66c49b

اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری گیلان

استان گیلان یکی از سرسبزترین و زیباترین استان‌های کشور است. این استان همجوار با دریای خزر و رشته‌کوه‌های البرز است و بافت جلگه‌ای و کوهستانی آن بستری بسیار غنی از لحاظ طبیعی است. این استان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار؛ از جمله ییلاقات، مراتع، دشت‌ها، جنگل‌ها، کوهستان‌ها، دریاچه‌ها و رودها و آبشار‌های گوناگون، از غنای تاریخی بالایی نیز برخوردار است.

رشت

شهر رشت، مرکز استان گیلان، از زمان پیش از اسلام و دست كم در دوره ساسانیان وجود داشته است. در زمانی كه حكومت ساسانی رو به فروپاشی می‌رفت، حكمرانی مستقل این دیار را گیلانشاه می‌نامیدند. آب و هوای رشت ازجمله آب و هوای معتدل کاسپین و شبه مدیترانه‌ای است که دارای تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های سرد و مرطوب است. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.

 

میدان شهرداری رشت

ساختمان شهرداری نهاد عمومی اما غیردولتی است در شهر رشت تاسیس شد شهرداری رشت سابقه‌ای همتراز با شهرداری تهران دارد پس از شکل گیری مشروطیت در ایران با تصویب قانون بلدیه در ۱۲۸۶ خورشیدی رسما تاسیس شد و در زمره اولین بلدیه‌های ایران است. و پیش از تصویب قانون بلدیه اداره شهر بر عهده انجمن بلدیه رشت بود.این نهاد عمومی مسئولیت اداره کلانشهر رشت را به عهده دارد.

کاخ شهرداری و نیز موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران مجموعه میدان شهرداری رشت را تشکیل می‌دهند در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰ ه. ش) احداث شده است. به هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب دیده بود که چندی بعد به صورت سابق بازسازی گردید.

مجموعه شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرداری رشت

مدرسه‌ی‌ شاپور

این‌ مدرسه‌، از بناهای‌ اوایل‌ دوره‌ پهلوی‌ است‌ كه‌ در راه‌ رشت- انزلی‌ قرار دارد و اولین ‌مدرسه‌ به‌ شیوه‌ی‌ امروزی‌ و با معماری‌ نوین‌ در گیلان‌ است كه‌ در فهرست‌ آثار ملی‌ كشور به‌ ثبت‌ رسیده‌ است‌. مدرسه‌ قدیمی‌ معروف‌ به‌ شهید بهشتی‌ مربوط‌ به‌ دوره‌ قاجار نیز در رشت‌ قرار دارد.

مدرسه رشت

 

مسجد صفی‌

این‌ مسجد از بناهای‌ مذهبی‌ زیبای‌ شهر رشت‌ است‌ كه‌ بنای‌ اصلی‌ آن‌ در دوره‌ صفویه‌ ساخته‌ شده‌ است‌. وجه‌ تسمیه‌ این‌ مسجد به‌ محمد میرزا معروف‌ به‌ صفی‌ میرزا، پسر بزرگ‌ شاه‌ عباس‌ معروف ‌است‌. این‌ محل‌ كه‌ قتلگاه‌ شاهزادگان‌ جوان‌ و بی‌گناه‌ بود، به‌ دستور شاه‌عباس‌، شهیدیه‌ نامگذاری‌ شد. مسجدصفی‌ دارای‌ كاشی‌كاری‌ و گچبری‌‌های زیبایی‌ است‌ و به‌ دلیل‌ قدمت‌ تاریخی‌ اهمیت‌ فرهنگی‌، هنری‌ و جهانگردی ‌دارد.

مسجد صفی

 

خانه ابریشمی

خانه ابریشمی از بناهای زیبای عصر قاجار و در محله صیقلان رشت واقع است. این خانه دارای دو تالار به نام های چینی خانه و تالار آیینه است. هر یک از تالارها با تزئینات پر کار آرایش یافته‌اند. در تالار چینی خانه ظروفی منقوش به نقش گل و مرغ، در دوایری که با گچ بری‌ها احاطه شده، جای گرفته‌اند. از دیگر قسمت‌های این بنا تالار آیینه با آینه‌کاری‌های دقیق و ظریف است. تزئینات بی‌شمار سقف، گیلویی‌ها، طاق‌ها، طاقچه‌ها و سردرها به همراه گچ بری‌های ظرفی در اطراف پیش بخاری، این بنای مسکونی را در ردیف زیباترین منازل دوره قاجاریه قرار داده است. از آنجا که این بنا در گذشته به حاجی میرزا ابریشمی تعلق داشت. امروزه نیز با نام صاحب اولیه آن خوانده می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی

این عمارت که در میان پارک شهر رشت (باغ محتشم) جای گرفته از بناهای زیبای شهر رشت به شمار می‌آید. رودخانه گوهر رود با انحنای خاصی از جنوب ساختمان و باغ عبور کرده و زیبابی محیط اطراف بنا را دو چندان می‌سازد. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در زمان محمد صادق خان اکبر سردار محتشم ملقب به سردار معتمد ساخته شد. این بنا از بیرون سه طبقه به نظر می‌آید. در حالی که از داخل دارای چهار طبقه است. عمارت کلاه فرنگی مدت‌ها محل سکونت حاکمان و فرمانداران شهر رشت بود و بارها به دست تعمیر و مرمت سپرده شد. در سال ۱۳۷۴ این عمارت به مدیریت میراث فرهنگی گیلان واگذار شد و امروزه از آن به عنوان مرکز آموزش هنرهای سنتی استفاده می‌شود.

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت‌، بازاری قدیمی واقع در مرکز شهر رشت است و مرکز کلیه فعالیت‌های بازرگانی استان گیلان به حساب می‌آید. روزانه هزاران نفر از ساکنان شهرها و روستاهای استان گیلان و استان‌های مجاور، برای داد و ستد در این بازار حضور می‌یابند.بازار رشت برای گردشگران نیز همواره جذاب و دیدنی بوده است. بازار سنتی رشت شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها است. معماری کاروانسراها و طاقی‌های موجود در بازار رشت یکی از جاذبه‌های توریستی این بازار است.

DSC_001512

خانه میرزا‌ کوچک‌ خان جنگلی

بعد از ۸۵ سال که خانه میرزا کوچک جنگلی به صورت مخروبه‌ای درآمده بود با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی بنیاد پژوهشی فرهنگی میرزا کوچک جنگلی در سال ۱۳۸۲ از طرف شورای شهر رشت برای انجام خدمات تاریخی فرهنگی در اختیار بنیاد ذکر شده قرار گرفت. این مکان در استادسرای رشت واقع شده است.

کاروان‌سرای لات

كاروان‌‌سرای‌ لات‌ كه‌ نزد اهالی‌ به‌ كاروان‌سرای‌ شاه‌ عباسی‌ نیز شهرت‌ دارد، در فاصله‌ ۳۵ كیلومتری‌ جنوب‌ شهرستان‌ رشت‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ كاروان‌سرا فاقد كتیبه‌ است‌. ولی‌ براساس ‌متن‌های‌ تاریخی‌، به‌ دستور منوچهر خان‌ معتمدالدوله‌ در سال‌ ۱۲۴۶ هجری‌ قمری‌ ساخته‌ شده‌ است‌. این ‌كاروانسرا حیاطی‌ مربع‌ شكل‌ با هفت‌ صفه‌ و اتاق‌ دارد. دروازه‌ كاروانسرا در ضلع‌ شرقی‌ آن‌ قرار دارد و مصالح‌ آن‌ نیز از آجر و ملات ساروج‌ است‌.

چشمه آب شور لاکان

در میانه‌ جاده‌ رشت- لاكان‌، در شرق‌ روستای‌ آقا دانا پیر، جنگل‌ انبوه‌ و زیبا دامن گسترده‌ است‌. چشمه‌ آب‌ شورلاكان‌، در دل‌ این‌ جنگل‌ و در جنوب‌ رشت‌ قرار دارد. آب‌ چشمه‌ در حوضچه‌ای ‌باتلاقی‌ می‌ریزد. دیواره‌های‌ چشمه‌ از رسوب‌های‌ آهكی‌ پوشیده‌ شده‌اند. آب‌ چشمه‌ به‌ علت‌ وجود نمک ‌فراوان‌، شور است‌ و به همین‌ سبب‌ آب‌ شور نام‌ گرفته‌ است‌. مردم‌ منطقه‌، چشمه‌ را مقدس‌ می‌دانند و در فصل‌ تابستان‌ برای‌ درمان‌ بیماری‌های‌ پوستی‌ با آب‌ چشمه‌ حمام‌ می‌كنند.

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم در محلی به همین نام و در ۳۰ کیلومتری جنوب رشت در جاده رشت–تهران واقع است. بنا به گفته رابینو این بقعه در زمان شاهزاده منوچهر خان معتمد الدوله حاکم وقت گیلان به طور گسترده بازسازی شد. در جریان جنگ جهانی اول و مبارزات میرزا و یارانش این بقعه آسیب فراوان دید و برای آخرین بار زلزله سال ۱۳۶۹ صدمات جدی بر آن وارد ساخت. بقعه امامزاده هاشم در سال های اخیر به طور گسترده بازسازی و مرمت شده و تاسیسات آن گسترش یافته است.

 پل گازروبار

این پل در جاده رشت به صومعه سرا بر رودخانه گازروبارساخته شده و شالوده آن به دوره صفوی و قاجار باز می‌گردد. پل گازروبار دارای یک دهانه اصلی و دو دهانه فرعی کوچک است. مصالح به کار رفته در آن آجر با ملات گچ در طاق‌ها و سنگ ساروج در پایه‌ها است. این پل به دستور حاجی یوسف بگلوری در دوره قاجار بازسازی شد.

موزه میراث روستایی گیلان

این موزه در پارک جنگلی سراوان و در ١٨ کیلومتری جاده‌ی رشت-تهران قرار دارد. بازدید از این موزه فرصت مناسبی برای گردشگران است تا با فضای روستایی خطه‌ی گیلان خو بگیرند و در مورد زندگی و رسوم مردم اطلاعاتی کسب کنند.

این موزه نمونه‌ای کوچک اما واقعی، از نحوه‌ی زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به طور متوسط به ١٥٠ سال می‌رسد.مطالعات گسترده برای مکان‌یابی مناسب  اجرای پروژه انجام شد. پس از بررسی‌های فراوان، پارک جنگلی سراوان، به علت دارا بودن توپوگرافی مناسب و مشابه گیلان، دسترسی آسان و وجود تاسیسات زیربنایی مناسب به عنوان محل اجرای پروژه انتخاب شد.

موزه میراث

گیلان

موزه میراث

انزلی

بندر انزلی یکی از شهرهای زیبای شمال ایران که هر سال پذیرای میلیون ها توریست است، جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد و در کنار کمیت، تنوع دیدنی‌هایش هر گردشگری را به چند روز ماندن در انزلی تشویق می‌کند. انزلی دومین شهر گیلان با فاصله ۴۰ کیلومتری (نیم ساعته) از رشت است و پنجمین بندر فعال اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

 

تالاب انزلی

تالاب انزلی به باور کارشناسان محیط زیست یکی از بزرگترین و جالب‌ترین تالاب های دنیا از نظر تنوع زیستی است و در ساحل جنوب غربی خزر و در غرب دلتای سفید‌رود، در جنوب شهر انزلی واقع است. این تالاب وسعتی در حدود ۲۸۰ کیلومتر مربع دارد و عمق آن ۱/۵ تا ۲/۸ متر است و جزایر کوچک و بزرگی از آن سر بیرون آورده‌اند. این تالاب در زمستان میزبان انواع پرنده‌های دریایی به ویژه قوهای سفید، غاز، اردک، مرغابی، چنگر و دیگر پرندگان مهاجر است. یکی از جذابیت‌های بی‌نظیر تالاب انزلی، نیلوفرهای آبی است که در سراسر تالاب به چشم می‌خورند. نیزارها و لاله‌ی دریایی نیز در حاشیه تالاب مناظری دیدنی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. قایق سواری بر پهنه مرداب یکی از مفرح‌ترین لحظات سفر به بندر انزلی است.

بلوار انزلی

پارک بزرگی که در امتداد تالاب وجود دارد با وسعت ۳۵۰۰ متری در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است. در شمال این بلوار دو موج شکن معروف انزلی چشم اندازی زیبا ایجاد کرده‌اند. در حاشیه جنوبی آن امروز غرفه‌های چای و قلیان در تمام مسیر وجود دارد که محل تجمع جوانان، خانواده‌ها و گردشگران خصوصا در شب‌های تعطیل است.

کاخ موزه‌ی انزلی

در فاصله دو پل انزلی و غازیان، کاخ سلطنتی انزلی در وسعتی نزدیک به ۱۵۰۰ متر در کنار ساحل دیده می‌شود. این کاخ در فاصله سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ و پس از حادثه آتش سوزی کاخ خوشتاریا در کنار کاخ اصلی ساخته شد.

کاخ خوشتاریا متعلق به تاجری روسی بوده که برق را به ایران آورد. کاخ امروزه به موزه نظامی نیروی دریایی تبدیل شده که انواع سلاح گرم و سرد از زمان صفویه به بعد را در معرض تماشا قرار می‌دهد.

کشتی میرزا کوچک‌ خان جنگلی

این کشتی تنها شناور سواحل شمالی کشور است که برای مقاصد تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صرف یک وعده همراه با موسیقی و عبور روی آب‌های تالاب انزلی و دریای خزر تجربه‌ای است که ارزش امتحان کردن دارد.

از انواع کباب‌های لذیذ، توصیه می‌شود در انزلی، «ترشه کباب» را امتحان کنید که گوشت راسته گوسفند یا گوساله است و در سُسی شامل گردوی چرخ کرده، رب انار، پیاز، چوچاق و جعفری برای نصف روز خوابانده شده است. انواع ماهی شمالی با بهترین طبخ در انزلی پیدا می‌شود اما ماهی سوف (در فصل مناسب) ماهی سفید و اوزون برون بهترین گزینه‌ها هستند. بهترین بشقاب پیش غذای انزلی شامل اشپل، گردو و باقالا است. بورانی بادمجان، زیتون و سیر ترشی را در کنار غذا فراموش نکنید! کال کباب، ترشه شامی و خورش از دیگر خوراک‌های خوشمزه انزلی هستند.

بازار انزلی

شنبه بازار انزلی از ۷۰ سال پیش تاکنون به شکل هفتگی در خیابان میرزا کوچک خان برگزار می‌شود. در این بازار که محل تجمع انزلی‌چی‌ها و مردم روستاهای اطراف است، همه نوع جنسی عرضه می‌شود؛ از مرغ و جوجه زنده گرفته تا انواع سبزی‌های محلی، انواع ترشی تا کفش و لباس و ابزار کشاورزی به فروش می‌رسد.

شنبه بازار

شنبه بازار

شنبه بازار

لاهیجان

لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی در استان گیلان است که با داشتن جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار در صدر نقاط دیدنی کشور قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌اند.

لاهیجان، معروف به عروس شهرهای گیلان دارای، چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی است که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه (شیطان کوه) و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در سطح ملی در بخش گردشگری سرآمد است.

شیطان کوه لاهیجان

این کوه سر سبز که در درون شهر واقع شده‌است با درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده است. این کوه به علت واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

بام سبز لاهیجان

در سال‌های اخیر با طراحی شهرداری لاهیجان، فضایی در بالای شیطان کوه ایجاد شده که به علت مشرف بودن به شهر به نام بام سبز شناخته می‌شود. این محوطه سبز و زیبا به وسیله گذرگاهی از ورودی کوه و میان درختان به آبشار شیطان کوه متصل می‌شود. مجموعه بام سبز به علت جذابیت و منتهی شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای، تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است. تماشای روزها و شب‌های لاهیجان از فراز بام سبز، از دیگر جاذبه‌های این مجموعه تفریحی است.

استخر لاهیجان

در پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار قرار دارد که گفته می‌شود به دستور شاه عباس احداث شده است. استخر دارای جزیره‌ای زیبا است که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است. طول حاشیه‌ی این استخر نزدیک به دو کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان است.

آبشار لاهیجان

این آبشار زیبا که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می‌شود، به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه‌هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده‌اند. در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می‌گذرد به قله کوه و بام سبز می‌رسند.

تله‌کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه‌های تفریحی است. طول این تله کابین، هزار و ۵۵۰ متر است که از بام سبز به قله تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا می‌کند. این تله کابین دو ایستگاه و پنج دکل دارد که اختلاف آن از سطح دریا، ۳۵۰ متر است. احداث پارک مجهز به رستوران، کافی‌شاپ و انواع غرفه‌های آلاچیق و ایجاد فضای مناسب برای گردشگران از دیگر برنامه‌هایی است که برای احداث در ایستگاه‌های تله کابین در نظر گرفته شده است.

پارک جنگلی میر‌صفا

این پارک جنگلی طبیعی در خیابان شقایق (منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی) قرار دارد و دارای تعدادی آلاچیق است که مورد توجه گردشگران است.

پل خشتی لاهیجان

این پل در غرب لاهیجان در محله‌ی پرده‌سر قرار دارد و متعلق به دوره کیاییان است.

آرامگاه کاشف‌السلطنه و موزه تاریخ چای ایران

لاهیجان مهم‌ترین مرکز کشت و تولید چای ایران به شمار می‌رود و کلمه چای در ایران با نام این شهر همراه است. انتقال چای ابتدا از جاده ابریشم توسط چینی‌ها انجام می‌شد و به تدریج کشت و تولید آن در هندوستان رونق یافت و از راه‌های بازرگانی جنوب به ایران نیز وارد می‌شد. برای اینکه کشت و مصرف چای در همه طبقات عمومی شود، سختی‌ها و محدودیت‌های زیادی کشیده شد تا سرانجام حاج محمد میرزا قوانلو، ملقب به کاشف السلطنه به تشویق مظفرالدین شاه به این امر همت گمارد. این مقبره در حال حاضر یکی از دیدنی‌های شهر است که در کنار موزه تاریخ چای قرر دارد. این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۷۶۹ ثبت وتبدیل به موزه شد. این موزه از صبح ساعت ۸ تا ۶ غروب، به غیر از دوشنبه‌ها برای بازدیدعموم باز است.

مسجد جامع لاهیجان

مسجد جامع لاهیجان در محله میدان و در کنار بقعه چهار پادشاهان قرار دارد. این مسجد بنابر قولى، یکى از قدیمی‌ترین مساجد لاهیجان است و به دستور کیا سلطان، محمد کیا در سال ۸۹۳ هجری قمری در مکان آتشکده‌ه‏اى قدیمى بنا شده است. مسجد در سال‏هاى ۱۳۳۱  و ۱۳۷۰ هجری شمسی بازسازى و توسعه یافته است. در طرف غربى مسجد، مدرسه‏‌اى متصل به مسجد قرار دارد. در این مدرسه چاهى است که می‌گویند امام حسن (ع) از آن چاه براى وضو ساختن آب کشیده است. مردم پول و طلا در چاه می‌اندازند و بر لبه آن شمع روشن می‌کنند.

بقعه چهارپادشاه

در فاصله چند متری مسجد جامع قرار دارد . این محل ابتدا مرقد سید خرم کیا یا سید خورکیا، مقتول به سال ۶۴۷ قمری بود. چون سایر سادات کیایی را در جوار مرقد سید کیا به خاک سپردند، این محل به نام چهار پادشاهان؛ مدفن برادران سید هادی کیا یعنی سیدعلی، سیدحسن و سایر شهدایی است که در سال ۷۹۱ هجری قمری در جنگ رشت کشته شدند.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

با تمام زیبایی معماری و مسیری پر از جاذبه طبیعت گردی، نشان دیگری از زیبایی‌های گردشگری گیلان است. این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است.

سواحل امیر‌آباد

شمالی‌ترین نقطه شهرستان لاهیجان، به دریای خزر و سواحل امیر‌آباد منتهی می‌شود که از جذابیت‌های زیادی برخوردار است.

روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی

معنی نام این روستای زیبا که چشم اندازهای زیبایی دارد، لانه‌ی گنجشک است. با گشت و گذار در جنگل‌های کوهپایه‌ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. طبیعتی که هنوز از گزند ما آدمیان آسیبی ندیده است و هنوز گونه‌های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای، شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. در ضمن تقریبا در پایان فصل بهار و آغاز فصل تابستان نوعی خاص از تمشک وحشی در بیشه زارهای این روستا می‌روید که قطعا طعم آن را جایی دیگر نچشیده‌اید. باشد که این طبیعت بکر و زیبا پاک و بکر و زیبا باقی بماند.

تالاب بین المللی امیر‌کلایه

این تالاب به وسعت بیش از هزار و دویست هکتار در ۴۰ کیلو متری شمال شهر لاهیجان و در کنار دریای خزر واقع شده و به دلیل نوع خاص اکوسیستم آن به دور از هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده و دارای جاذبه‌های تفریحی زیادی است.

تالاب سوستان

این تالاب به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی مناسب، زیستگاهی برای پرندگان و آبزیان گوناگون است. همچنین دسترسی مناسب آن نیز می‌تواند مورد توجه مسافرین و توریست ها واقع شود.

راههای متفاوت با چشم اندازهای متنوعی برای رسیدن به این تالاب وجود دارد، ولی کوتاه‌ترین مسیر را می‌توان از میدان دانشگاه آزاد به سمت روستای سوستان و این تالاب طی کرد. میدان تربیت معلم به سمت سوستان نیز مسیر مناسبی برای طی کردن این مسیر است.

فومن

به دلیلمجسمه‌های زیادی که در شهر وجود دارد، فومن را به عنوان شهر مجسمه‌ها می‌شناسند. شهرستان فومن یکی از چهار شهرستان اولیه گیلان (پس از ایجاد مفهوم امروزی شهرستان در دوره اصلاحات پهلوی) همچون رشت و تالش و انزلی بوده است. شهرستان فومن یکی از قطب‌های گردشگری ایران است. چشم اندازها، دشت‌ها، رودخانه‌ها و کوهستان‌های بسیار زیبایی در این شهرستان قرار دارند.

آبشار دوقلو گشت‌رودخان

اگر مسیر فومن را به سمت ماسوله در پیش بگیریم، به روستایی ییلاقی و سرسبز می‌رسیم که گشت‌رودخان نام دارد. آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است. یکی از جاذبه‌های زیبای این منطقه آبشاری زیبایی است که به آبشار دوقلو معروف است. این آبشار با شهر فومن حدود چهارده کیلومتر فاصله دارد و اگر از محله پیرسرا حدود دو ساعت به پیاده روی در جنگل بپردازید به این آبشار زیبا می‌رسید. این آبشار زیبا و طبیعت فوق العاده ای که دارد مکانی شادی بخش و بسیار زیبا را برای گردشگران فراهم ساخته است.

آبشار لارچشمه

این آبشار در مسیر فومن به ماسوله و در نزدیکی شهر تاریخی ماسوله قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود شش متر است و در ارتفاع ششصد و هفتاد متری از سطح دریا واقع شده است .

ریزش آب و فشار آن باعث شده تا استخری در پای این آبشار به وجود آید که بسیار تماشایی است. این آبشار به دلیل قرار گرفتن در جنگل و احاطه شدن توسط درختانی انبوه منظره‌ای شگفت را به وجود آورده است که نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. در نزدیکی این آبشار استراحت‌گاه و قهوه خانه‌هایی ساخته شده‌اند که مسافرین و گردشگران می‌توانند با مراجعه یه این استراحت گاه‌ها هم خستگی از تن به در کنند و هم از مناظر زیبا و بکر این منطقه بهره‌مند شوند.

روستای ماسوله

این روستا از توابع فومن است و قدمت تاریخی آن، به عنوان محلی برای زندگی انسان‌ها، به قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد. ماسوله هم نزدیک به دریاست و هم قریب هزار و پنجاه متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن آمیزه‌ای از لطافت هوای کوهستانی و رطوبت هوای دریا است. بازار ماسوله که مرکز تجارت ماسوله است بازاری  بدون سقف است با چند طبقه که منظره‌ی جنگل را رو به روی خود دارد؛ با دکان‌های چموش‏دوزی، آهنگری، چاقوسازی، نانوایی، بقالی و …

از جاذبه‌های تاریخی ماسوله کهنه ماسوله است که در محلی بالاتر از محل کنونی روستا قرار دارد. کهنه ماسوله روی تپه‌ای قرار دارد و آثار پایه دیوارها‌ی بناهای سنگی روی آن قابل رویت است. ماسوله دارای معماری زیبا و منحصر به فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌شوند.  خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهند. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. ساختمان‌ها معمولا از دو طبقه تجاوز نمی‌کنند.

قلعه رودخان

گیلان در دوران قدیم به دو منطقه‌ی بی یه پس (Beeye Pas) و بی یه پیش تقسیم می‌شد. فومن تا سال ۹۵۱ خورشیدی مرکز گیلان بی یه پس یا گیلان غربی به شمار می‌رفت. انتخاب فومن به عنوان مرکز حکومت، حکمرانان را بر آن داشت تا قلعه‌ی مستحکمی برای دفاع از حوزه‌ی استحفاظی خود بسازند، تا هم محل استقرار حکومتیان باشد و هم کاربرد نظامی داشته باشد. قلعه رودخان نمونه‌ی برجسته‌ی یک قلعه‌ی کوهستانی است. قلعه‌های کوهستانی معمولا در بالاترین نقطه‌ی کوه ساخته می‌شدند. اگر می‌خواهید یک قلعه‌ی نسبتا استوار را که سعی در مرمت آن صورت پذیرفته ببینید، توصیه می‌کنیم از سفر به قلعه رودخان غافل نشوید.

 

منبع : کجارو
استان گیلان یکی از سرسبزترین و زیباترین استان‌های کشور است. این استان همجوار با دریای خزر و رشته‌کوه‌های البرز است و بافت جلگه‌ای و کوهستانی آن بستری بسیار غنی از لحاظ طبیعی است. این استان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار؛ از جمله ییلاقات، مراتع، دشت‌ها، جنگل‌ها، کوهستان‌ها، دریاچه‌ها و رودها و آبشار‌های گوناگون، از غنای تاریخی بالایی نیز برخوردار است. رشت شهر رشت، مرکز استان گیلان، از زمان پیش از اسلام و دست كم در دوره ساسانیان وجود داشته است. در زمانی كه حكومت ساسانی رو به فروپاشی می‌رفت، حكمرانی مستقل این دیار را گیلانشاه می‌نامیدند. آب و هوای رشت…

امتیاز شما به این نوشته

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *