پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار گردشگری / همایش خلیج‌فارس، بین‌المللی شد
KHALIJ FARS - Persian Gulf - خلیج فارس

همایش خلیج‌فارس، بین‌المللی شد

یازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی علمی- فرهنگی خلیج فارس ۱۱ اردیبهشت، همزمان با روز ملی خلیج فارس برگزار می‌شود.

سعید پورعلی – معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی – با تاکید بر اهمیت برگزاری همایش اظهار کرد:

خلیج‌فارس به عنوان یک منطقه استراتژیک در جهان همواره در طول تاریخ جایگاه ویژه‌ای داشته است، چرا که این منطقه به دلیل دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز و قرار داشتن تنگه هرمز در آن از اهمیت ویژه‌ای از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی برخوردار است. این پهنه آبی مهم که ۲۵۰۰ سال پیش نیز به نام دریای پارس خوانده می‌شد، از سوابق تاریخی، جغرافیایی، فرهنگ و تمدن غنی برخوردار است که در کنار نقش اقتصادی آن به ویژه در تأمین انرژی جهان، از نظر جنبه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دارای اهمیت است.

دبیر این همایش گفت: «اهمیت بین‌المللی خلیج‌فارس از آنجا ناشی می‌شود که خلیج فارس همیشه و همه‌وقت در زمره مناطق “منافع حیاتی” ایرانیان است. برای نمونه شاید اهمیت خلیج فارس برای سایر کشورها منحصر به منابع انرژی و ذخایر نفت و گاز منطقه باشد، اما خلیج فارس برای ایران علاوه‌ بر جنبه‌های اقتصادی اهمیت ذاتی، تاریخی و سرزمینی دارد، چون جزئی مهم از ایران است».

وی برگزاری یازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی علمی- فرهنگی خلیج فارس را بستر و ظرفیتی مناسب برای ارائه دستاوردهای محققان و دانشجویان حوزه مطالعات مربوط به خلیج فارس دانست و افزود:

آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه در محورهای تعیین شده که دارای ابعاد جهانی و بین‌المللی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و با تولید و نشر مقالات علمی به صورت کتاب، مجموعه مقالات و نمایه‌سازی مقالات در پایگاه‌های استنادی معتبر، به دفاع علمی از نام تاریخی خلیج فارس و پاسداشت آن و بیان مزیت‌های متنوع و متکثر این خلیج ایرانی از منظر گردشگری، سیاسی، اقتصادی، راهبردی و زیست محیطی می‌پردازد و از سویی دیگر تلاش می‌شود تا با توجه به رویکردهای جدید ایران در حوزه دیپلماسی، به موضوع خلیج فارس و کشورهای منطقه از این منظر نیز تاکید شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری موفق ۱۰ دوره همایش خلیج فارس توسط مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران -جهاددانشگاهی یادآور شد:

برگزاری این همایش انگشت تأیید و تأکیدی است به این که خلیج فارس از دیرباز دروازه اصلی ورود و خروج فرهنگ، تمدن، اقتصاد و سیاست ایران بوده و بالندگی دولت مرکزی ایران همواره به حضور قدرتمند سیاسی در خلیج فارس مربوط می شده است و این موضوع در دیدگاه نویسندگان جهانی در خصوص اهمیت راهبردی تنگه هرمز و جزایر سه گانه به خوبی و عینه قابل ردگیری و بازیابی است. این معبر بزرگ تاریخی، فرهنگی و سیاسی امروزه در جهان از اهمیت خاصی برخوردار است و جایگاه چالش اصلی ایران با قدرت‌های استعماری شده است.

پورعلی گفت: «علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقالات علمی و فرهنگی خود و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از محورهای همایش به سایت www.persiangulf-co.ir و www.istta.ir مراجعه کنند. مقالات منتخب در کتاب مجموعه مقالات همایش (فارسی و انگلیسی) منتشر خواهدشد و به نویسندگان مقالات پذیرفته شده گواهی پذیرش اهدا می‌شود».

یازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی علمی- فرهنگی خلیج فارس ۱۱ اردیبهشت، همزمان با روز ملی خلیج فارس برگزار می‌شود. سعید پورعلی - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی - با تاکید بر اهمیت برگزاری همایش اظهار کرد: خلیج‌فارس به عنوان یک منطقه استراتژیک در جهان همواره در طول تاریخ جایگاه ویژه‌ای داشته است، چرا که این منطقه به دلیل دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز و قرار داشتن تنگه هرمز در آن از اهمیت ویژه‌ای از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی برخوردار است. این پهنه آبی مهم که ۲۵۰۰ سال پیش نیز به نام دریای پارس خوانده می‌شد، از…

امتیاز شما به این نوشته

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *