جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار گردشگری / نخستین هتل ایران به بخش خصوصی واگذاری گردید
3e11f24c-1a73-4ed3-975e-04fcf8c14c67

نخستین هتل ایران به بخش خصوصی واگذاری گردید

بالاخره پس از سال‌ها بی‌توجهی، قرارداد واگذاری نخستین هتل ایران، «گراند هتل قزوین»، تا نیمه دوم اسفندماه به نتیجه می‌رسد.

سال‌ها بی‌توجهی به نخستین هتل ایران، که به گفته‌ی رئیس سازمان میراث فرهنگی سال ۱۳۰۰ ساخته شده است، بالاخره تمام شد و با مجوزی که هیات ویزان برای واگذاری این هتل به بخش خصوصی در اختیار صندوق حفظ و احیا گذشت، هرچند هنوز قدمی برای مرمت اضطراری این هتل برداشته نشده، اما گویا قرار است تا یک ماه آینده بالاخره حرف و حدیث‌ها درباره‌ی توجه به این بنای تاریخی تمام شده و نخستین قدم‌ها برای نجات این بنای تاریخی برداشته شود.

بنایی تاریخی در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ «صفویه» که به گفته مسئولان صندوق احیا، اصلا وضعیت مناسبی ندارد.

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین درباره‌ی اقدامات انجام شده برای این بنای تاریخی می‌گوید:

درحال حاضر مزایده بنای تاریخی «گراند هتل» در استان قزوین در دست انجام است.

او گراند هتل را یکی از بناهای ممتاز شهر می‌داند که به مرمت اساسی نیاز دارد و می‌گوید:

به همین دلیل در فهرست اخیری که صندوق احیا برای مزایده اعلام کرده، بالاترین قیمت برای این مجموعه پیش‌بینی شده، اما از آنجایی که این بنا بسیار شاخص است و جزو سه گراند هتل کهن ایران و از موقعیت بسیار خوبی در مجموعه دولتخانه برخوردار است،‌ متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که قرارداد واگذاری این بنای شاخص تا نیمه اسفندماه سال جاری بسته شود.

پیش از این محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی درباره‌ی این هتل به عنوان یکی از نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی که در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد، گفته بود:

من از این هتل دیدن کرده‌ام. بنایی که در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع ساخته شده و از جانب خیابان دارای دو طبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده است. اما متأسفانه این بنا امروز در وضعیت مناسبی نیست و نیاز فوری دارد تا روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری و اتاق‌های آن مرمت فوری شود.

او با تاکید بر این‌که این بنا در اختیار صندوق حفظ و احیا و تحت نظارت کامل اداره‌کل میراث فرهنگی استان قزوین است، ادامه داد:

شرایطی برای این مزایده از جانب سازمان در نظر گرفته شده که برآورد هزینه مرمت آن ۹۰ میلیارد ریال و مدت قرارداد ۳۰ سال و اجاره ماهانه ۵۰ میلیون ریال است که زمان پرداخت اجاره از زمان پایان مرمت و بهره‌برداری دو سال توقف دارد و پس از دو سال اجاره بها دریافت می‌شود. زمان پایان مرمت این بنا نیز از ۹ تا ۱۲ ماه برآورد شده است.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیا با اشاره به ضرورت توجه به بناهای تاریخی که معمولاً از وضعیت خوبی نیز برخوردار نیستند، هدف از سرمایه‌گذاری در «گراند هتل قزوین» را راه‌اندازی یک واحد اقامتی و پذیرایی دانست.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال وجود آثار تاریخی در زیر این بنا گفت:

معاونت میراث فرهنگی و اداره کل قزوین قطعاً بررسی‌، مطالعات و پژوهش‌های لازم را انجام داده‌اند.

اهمیت حفاظت از این هتل به اندازه‌ای است که پیش از این نیز محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این‌باره گفته بود که همه صاحب‌نظران قزوین از این بنا به عنوان یک هتل یاد می‌کنند، اما اینکه آیا زیر آن آثاری وجود دارد یا خیر، من مطلع نیستم؛ اما حتماً کارشناسان قزوین به این موضوعات توجه لازم را کرده‌اند. این بنا هتلی است که همچنان بقایای آن پابرجا مانده و اگر کمکی برسد، می‌تواند کار خودش را از سر بگیرد و رونق پیدا کند.

در اوایل سلطنت ناصری، کاروانسراهای بسیاری وجود داشتند که تعداد آنها در عهد مظفری بیشتر هم شد. زمانی که شاه قاجار به فرنگستان رفت، از جمله تحفه‌هایی که با خودش آورد هتل بود که اولین آن «گراند هتل»‌ در قزوین و بعد بندرانزلی و سپس هتل‌های زنجیره‌ای امین‌السلطان در خیابان جدید قم و تهران ساخته شد. ارباب برزوی شاپور پارسی، «گراند هتل» را حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ ساخت و آن سال‌ها مورد استفاده بود. این بنای تاریخی در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بالاخره پس از سال‌ها بی‌توجهی، قرارداد واگذاری نخستین هتل ایران، «گراند هتل قزوین»، تا نیمه دوم اسفندماه به نتیجه می‌رسد. سال‌ها بی‌توجهی به نخستین هتل ایران، که به گفته‌ی رئیس سازمان میراث فرهنگی سال ۱۳۰۰ ساخته شده است، بالاخره تمام شد و با مجوزی که هیات ویزان برای واگذاری این هتل به بخش خصوصی در اختیار صندوق حفظ و احیا گذشت، هرچند هنوز قدمی برای مرمت اضطراری این هتل برداشته نشده، اما گویا قرار است تا یک ماه آینده بالاخره حرف و حدیث‌ها درباره‌ی توجه به این بنای تاریخی تمام شده و نخستین قدم‌ها برای نجات این بنای تاریخی برداشته شود.…

امتیاز شما به این موضوع ؟

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *