پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه / گردشگری جهان / مقصد های برتر گردشگری سال ۲۰۱۶ از نگاه CNN
7012b305-0da2-44d5-98ae-bc4ad024aa7e-spd0314_palau_14444

مقصد های برتر گردشگری سال ۲۰۱۶ از نگاه CNN

با شروع سال جدید میلادی بسیاری از سایت‌های معتبر مقاصد محبوب گردشگری در سال ۲۰۱۶ را اعلام کردند. ما هم در این مقاله تصمیم داریم  لیستی را که CNN در مورد این مقاصد منتشر کرده است، در اختیارتان قرار دهیم. با کجارو همراه باشید.

در این لیست شهرها و کشورهایی  وجود دارند که شاید تا پیش از این به دلایل مختلفی کمتر از آنها استقبال می شد و پیش‌بینی می‌شود امسال در صدر مقاصد پرگردشگر قرار بگیرند که در این میان نام ایران نیز به چشم می خورد.

مغولستان

مغولستان کشوری بین چین و روسیه و زادگاه چنگیزخان مغول است. با اینکه نوزدهمین کشور بزرگ جهان از لحاظ مساحت است اما یکی از کم جمعیت‌ترین سرزمین‌ها به شمار می‌آید. فرهنگ مردم این کشور بسیار تحت تاثیر فرهنگ روسی و چینی قرار دارد.

شن‌های روان صحرای جادویی گبی (Gobi) ، پارک ملی گورکی ترلج و صومعه آردینه (erdene zuu) از جاذبه‌های آن هستند.

اتفاقات جدید:

برنامه‌ریزی دولت تا سال ۲۰۲۰ برای آسفالت‌کردن تمامی جاده‌هایی است که شهرستان‌ها را به پایتخت آن اولان باتور متصل می‌کنند.  شهر (اولان باتور) را  هم می توان یک پارادوکس مدرن نامید که معماران، تناسبی میان سبک زندگی سنتی و طرح‌های مدرن ایجاد کرده‌اند.

بهترین زمان سفر:

می تا سپتامبر. فستیوال نادام( Naadam ) هم که یک فستیوال ملی و بزرگترین جشن تابستانی آنها است  (متشکل از سه مسابقه کشتی، اسب‌سواری و تیراندازی با کمان)، در اواسط جولای برگزار می‌شود.

 پاپوآ گینه نو (Papua New Guina)

کشوری که در قاره‌ی اقیانوسیه و به طور دقیق‌تر در شمال استرالیا و شرق اندونزی  واقع شده است.

با اینکه بسیاری از قسمت‌های آن هنوز به صورت یک راز باقی مانده اما صخره‌های مرجانی، آتش‌فشان‌ها و جنگل‌هایی که پیشتر فقط در افسانه‌ها از آنها نام برده می‌شد را در پاپوآ گینه نو خواهید دید.

مسافران می‌توانند با کشتی به گشت و گذار در اطراف آن بپردازند یا در جزیره اقامت داشته باشند و با قایق به بهترین مکان‌ها برای شیرجه و غواصی بروند.

بهترین زمان سفر

می تا اکتبر. بهتر است بازدید از این کشور در زمان برگزاری یکی از فستیوال‌های سالیانه آنها باشد که در آن صورت‌‌های خود را رنگ می‌کنند و با لباس‌های خاصی به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

ایسلند، گرینلند و نروژ

ایسلند

سرزمین‌های دوردست و مجرد قطب شمال بیشتر از هر زمان دیگری بازدیدکنندگان را جذب می‌کنند. ایسلند، گریلند و نروژ  که از کشورهای قطب شمال هستند، با وجود سرمای شدید جاذبه‌های فراوانی دارند که اولین نمونه‌ی آنها نیز شفق قطبی است. خرس‌های قطبی، سورتمه‌هایی که سگ‌ها آنها را می‌کشند و اسکی هم از اجزا جدانشدنی این مناطق هستند.

اتفاقات جدید:

مارس ۲۰۱۶، نووک( nuuk) پایتخت گرینلند، میزبان مسابقات جهانی ورزش‌های زمستانی قطبی همراه با فستیوال‌ غذا، رقص و آهنگ خواهد بود. بازدیدکنندگان ایسلند هم باید سری به غرب آن بزنند، محلی که غار یخی “ into the Glacier” برای بازدید عموم باز است.

بهترین زمان  سفر:

می تا سپتامبر.

ماداگاسکار

منطقه‌ای توسعه‌نیافته و خام به نام ماداگاسکار با ۸۰۰۰ گونه‌ی جانوری ( ۵ درصد از تنوع زیستی دنیا) که در هیچ کجای دیگر یافت نمی‌شوند. سرزمینی که پیشتر محل تردد دایناسورها بوده است، مهد تکامل ماقبل تاریخ، که بهشت طبیعت‌شناسان است.

بازدیدکنندگان می‌توانند در میان جنگل‌های انبوه و گرمسیری، دره‌های خشک و نیمه بیابانی و سواحل بی‌‌نظیر آن به گشت و گذار بپردازند و در شرق آن نیز درختان بائوباب ۱۰۰۰ ساله‌ی زیبا را ببینند.

اتفاقات جدید:

تصمیمات سیاسی جدیدی برای رونق بخشیدن به صنعت توریسم در این منطقه اتخاذ خواهد شد. به طور مثال هواپیمایی ترکیه در حال راه‌اندازی پروازهای مستقیم از استانبول به این منطقه است. گفته می شود سال ۲۰۱۶ زمان تغییرات مثبت است.

رصدگران نیز باید منتظر ۱ سپتامبر باشند تا پدیده‌ی خورشیدگرفتگی حلقوی را در آسمان ماداگاسکار مشاهده کنند.

بهترین زمان سفر:

آوریل تا نوامبر.  به‌علاوه آیین سنتی و خاص Famadihana به معنای رقص با مردگان که به ” چرخاندن مردگان” معروف شده است، هر سال بین جولای و اکتبر در ماداگاسکار برگزار می شود.

ایران

هیچ جای دیگری مانند ایران نمی‌تواند شما را غافلگیر کند. پیست‌های اسکی، بازدید از سواحل زیبا، بازدید از مساجد، فروشگاه‌ها، شنیدن اشعار ایرانی و خوردن غذاهای تند و خوشمزه ایرانی . شهرهای رومانتیک و بی‌نظیر شیراز و اصفهان هم با بافت‌های سنتی و آثار تاریخی کم‌نظیرشان قطعا شما را مجذوب خود خواهند کرد. همیشه کسانی که به ایران سفر می‌کنند، از تفاوت میان تصویری که از ایران ارائه می‌شود و میهمان‌نوازی مردم بومی سخن می‌گویند.

به همه‌ی این جاذبه‌ها تماشای نوزدهمین میراث جهانی یونسکو یعنی تخت جمشید و کویر لوت را که به تازگی  وارد این لیست شده است، هم اضافه کنید. میزان بازدیدکنندگان ایران روز به روز در حال افزایش است و طبق پیش‌بینی مقامات ایران رقم گردشگران تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰ میلیون نفرخواهد رسید.

اتفاقات جدید:

بهبود روابط دیپلماتیک ایران راه‌ را برای ورود گردشگران بین‌المللی به کشور باز کرده است. ویزا و بیمه سفر نیز راحت‌تر صادر می‌شوند و این نقطه‌ی مثبتی در صنعت گردشگری ایران به شمار می‌رود.

بهترین زمان سفر

مارس تا می و سپتامبر تا نوامبر.

تایوان

این کشور که با نام فرموزا(Formosa) به معنای زیبا نیز خوانده می شود، بزرگترین جزیره‌ی جمهوری چین است. تایوان باکوه‌های سرسبزش، شهرهای توسعه یافته، چای و غذاهای خوشمزه‌اش مطمئنا در سال ۲۰۱۶ در لیست سفر بسیاری از افراد قرار خواهد گرفت.

بهترین زمان سفر :

فستیوال شکوفه‌ی گیلاس و فستیوال لنترن( Lantern) و روز صلح از فوریه تا آوریل برگزار می‌شوند. سپتامبر تا نوامبر نیز زمان ایده‌آلی برای سفر به این کشور است.

پارک‌های ملی هند

شاید پیشتر زمانی که صحبت از حیات وحش می‌شد کمتر کسی به یاد هندوستان می‌افتاد، اما مطمئنا از این پس این اتفاق بیشتر خواهد افتاد.

پارک‌های افسانه‌ای ببر درآن یک فرصت استثنایی برای تماشای این گربه‌های بزرگ فوق‌العاده خواهند بود. پارک ملی Karnataka Nagarhole و ران تامبور(Rajasthans Ranthamobor) هم که بخشی از زیستگاه حفاظت‌ شده‌ی نیلگیری(Nilgiri ) هستند، مقاصد مشهوری برای تماشای ببرهای زیبای هندی هستند.

اتفاقات جدید:

یک نسخه انیمیشن از داستان کتاب جنگل، نوشته رودیارد کیپلینگ که برای نشان دادن حیات وحش بی نظیر کشور است، در آوریل اکران خواهد شد. به‌علاوه  e-visa  جدید هند سفر به این کشور را آسان‌تر و ارزان‌تر کرده است.

بهترین زمان سفر:

اکتبر تا ژوئن.

اوگاندا (Uganda)

کشوری در حاشیه دریاچه ویکتوریا با طبیعتی بکر، آبشارهای زیبا، حیات وحش و پارک‌های ملی منحصربه‌فرد که از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. تماشای گونه‌ی نادر گوریل کوهی در کوه‌های آتشفشانی ویرونگا که به آن کوه گوریل نیز می‌گویند هم از جاذبه‌های این کشور است و به همه‌ی اینها عبور با قایق از بزرگترین رود آفریقا یعنی نیل را هم اضافه کنید.

اتفاقات جدید:

پس از سفر پاپ به این کشور، برنامه‌هایی برای پیشرفت اوگاندا تا سال ۲۰۴۰ در دستور کار قرار گرفت که این کشور به یک کشور با درآمد متوسط تبدیل شود.  بهبود زیرساخت‌ها هم جزئی از همین برنامه‌ها است.

گرجستان

سرزمینی با معماری قرون وسطی، فرهنگی غنی و مناظر بی‌نظیر. این کشور زیبا در قفقاز که بین دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد، عاشقان پیاده‌روی، اسب‌سواری و اسکی را به سمت خود می‌کشد. دره‌های پوشیده از برف، روستاهای قدیمی و کلیساهای‌شان هم از مناظری هستند که در گرجستان خواهید دید. تفلیس پایتخت آن نیز ترکیبی از عناصر قدیمی و جدید است، شهری که خانه‌هایش با بالکن‌هایی به سبک قدیم و کوچه‌های باریک در کنار گالری‌ها و کافه‌های مدرن به جذابیت آن می‌افزایند.

اتفاقات جدید:

پروازهای ارزان، مسیرهای جدید، بهبود زیرساخت‌ها و محل‌های اقامت سبب خواهد شد که در سال ۲۰۱۶ خبرهای بیشتری از گرجستان بشنوید.

بهترین زمان  سفر

فوریه تا نوامبر. به‌علاوه ۲۶ می هم روز استقلال این کشور است.

آمریکا، پارک ملی آبشارهای شمالی

پارک ملی آبشارهای شمالی

شبکه‌ی پارک‌های ملی آمریکا که از اقیانوس آرام جنوبی تا آلاسکا ادامه دارند، ایده‌ی بسیاری خوبی برای تفریح هستند. سال ۲۰۱۶ جشن صدمین سال سازمان پار‌ک‌های ملی آمریکا است که تا امروز تعداد آنها به ۴۰۹ پارک می‌رسد.

اما با وجود پارک‌های یوسمتی و یلوستون که سالانه میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کنند، بقیه پارک‌ها بی‌نصیب می‌مانند که پارک ملی آبشارهای شمالی در ایالت واشنگتون هم جز همین دسته قرار دارد. پارکی که قابل دسترس است اما بازدیدکننده‌ی چندانی ندارد و در سال ۲۰۱۴ تعداد آنها به ۲۴۰۰۰ نفر رسیده است.

قله‌های یخی، دره‌های سرسبز و جنگل‌های بکر و دست‌نخورده‌ی آن، با دسترسی آسان‌تر رقیبی برای پارک‌های آلاسکا هستند.

 کریدور پاتاگونیا (Patagonia Corridor)

پاتاگونیا

پاتاگونیا، منطقه‌ای پر از عجایب طبیعی که هر سلیقه‌ای را راضی می کند و در حدود ۱.۵ برابر بریتانیا است. کسانی که علاقه‌مند به صحراهایش  هستند یا کسانی که بازدید از مناطق پرطرفدار آن را دوست دارند، همه از بودن در آن لذت خواهند برد.

پاتاگونیای شیلی  ورودی جزایر کوچک و آبراه‌های  پیچ‌درپیچ است، در حالی که بیشترین بخش پاتاگونیای آرژانتین خالی از مراتع و سرزمین‌های سرسبز است. یخچال طبیعی پریتو مورنو  با ۳۰ کیلومتر طول در این منطقه نیز یکی از مناطق عمده جذب گردشگر است.

پارک‌های  ملی لوس گلاریاس در آرژانتین و تورس دل پین در شیلی بخش‌هایی  از پاتاگونیا هستند که یخچال‌های طبیعی و حیات وحش را در آنها خواهید دید.

اتفاقات جدید:

امید است که پارک پاتاگونیا در سال ۲۰۱۶ به پارک ملی تبدیل شود و ایجاد قایق‌ها و مسیرهای جدید برای دسترسی به کریدور پانتاگونیا نیز سبب جذب هرچه بیشتر گردشگران به این منطقه شود.

بهترین زمان سفر:

نوامبر تا مارس.

مجمع‌الجزایر طبیعی و زیبای  پالائو (Palau)

مجمع‌الجزایری که با نام “serenget of the sea ” خوانده می‌شوند و یکی از اولین مناطقی است که بهترین نقاط برای شیرجه زدن در آن یافت شد.

اتفاقات جدید:

سرزمینی که وسعتی شبیه به نیویورک دارد و اخیرا با به وجودآوردن منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دریایی که از کالیفرنیا بزرگ‌تر است، ۸۰ درصد از اقیانوس خود را حفظ کرده است. گفته می‌شود که این کشور یکی از بزرگترین تنوع‌های زیستی دریایی را با ۱۳۰۰ ماهی و ۷۰۰ گونه مرجان در جهان داراست.

به علاوه دریاچه‌ی چتردریایی (نوعی عروس دریایی که از خود نور می‌دهد) به همراه حیات وحش طبیعی بی‌نظیر نیز از دیگر جاذبه‌های آن هستند. بازدیدکنندگان می‌توانند در میان هزاران عروس دریایی بدون زهر به شنا و غواصی بپردازند و سپس از طریق یک هواپیما،  ۴۴۵ جزیره‌ی سنگی یا راک ایلندز (rock islands ) کرور را که میراث جهانی یونسکو هستند، تماشا کنند.

بهترین مکان برای اقامت نیز خانه‌های ییلاقی روی آب هستند که اخیرا با نام Palau pacific resort افتتاح شده‌اند.

بهترین زمان سفر:

اکتبر تا می .

جزیره‌ی جورجیای جنوبی (south Georgia)

جورجیای جنوبی

منطقه‌ای که در جنوب اقیانوس اطلس، در ۱۳۰۰ مایلی شرق شهر Ushuaia در آرژانتین قرار دارد. جزیره‌ی جورجیای جنوبی که دارای حیات وحش بی‌نظیری است، محل اقامت بین راه مسافرانی است که به سمت قاره‌ی قطب جنوب می‌روند. گونه‌های متفاوتی از حیوانات هم در این منطقه زیست می‌کنند مانند فوک آبی، گوزن شمالی و هزاران نمونه از پرندگان از جمله ۵ میلیون پنگوئن ماکارونی (گونه ای از پنگوئن کاکل دار)، آلباتروس ، مرغ نغمه‌سرا.

با فرود اولین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۵۷ در نوامبرگذشته توجهات به سمت این منطقه نیز بیشتر شد.

بهترین زمان سفر

اکتبر تا مارس.

هندوراس

هندوراس

باوجود اینکه هندوراس به سبب نرخ بالای جنایات در صدر اخبار قرار گرفته است، اما در آمریکای مرکزی همیشه مقصدی امن و دلپذیر برای مسافرانش بوده است.

جزایر غربی کارائیب مانند Roatan ،Utila و Guanaja با آب‌های درخشان مملو از کوسه‌ها و لاک‌پشت‌ها و پارک ملی پیکو بونیتو ( Pico Bonito) از جاذبه‌های این کشورهستند. سواحل جزایر Bay با شن‌های سفید، شهرهای زیبا و رنگارنگ، جنگل‌ها و حیات وحش بی‌نظیر هندوراس را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

تگواسیگالپا پایتخت این کشور هم شهری بسیار زیبا آمیخته با هنر و موسیقی و فرهنگ هیجان‌انگیزی است و در سال آینده شاهد حضور هندوراس به عنوان مقصدی برای ماجراجویی و فعالیت‌های فرهنگی خواهید بود.

بهترین زمان سفر

اکتبر تا ژوئن.

گابون

گابون کشور کوچکی در غرب آفریقا که روی خط استوا قرار دارد. این کشور که مستعمره‌ی فرانسه بوده است، خود را از جنگ و نزاع دور کرده و برای گردشگری سبز برنامه‌ریزی می‌کند. موقعیت قرارگرفتن آن بین کامرون و جمهوری دموکرات کونگو از برخی جهات به نفع آن و از برخی جهات به ضرر آن است. دولت از زیستگاه‌های آبی این کشور به شدت محافظت می‌کند و همچنین بیش از ۱۰ درصد این کشور را پار ک‌های ملی تشکیل می‌دهند.

این کشور کوچک و زیبا سرشار است از سواحل دوردست، جنگل‌های انبوه ، رودخانه‌ها و حیات وحشی که حیوانات بی‌نظیری مانند گوریل غربی و فیل‌های جنگلی در آن دیده می‌شوند. گرچه سفر به این کشور آسان نیست اما ارزش این سختی را دارد.

اتفاقات جدید:

گابون در سال ۲۰۱۷ میزبان جام ملت‌های آفریقا خواهد بود که این امر سبب بهبود زیرساخت‌ها و افزایش میزان مسافران و مشتاقان سفر به این کشور خواهد شد.

بهترین زمان سفر

می تا سپتامبر.

 

رومانی

در این کشور زیبا چه چیزی مشهورتر از دلتای دانوب در قسمت جنوبی آن که علاوه بر زمین‌های حاصلخیز و سرسبز، پرندگان زیبا و حیات وحش بی‌نظیری را هم درآنجا خواهید دید.

رومانی مقصدی برای پیاده‌روی، کوه‌پیمایی و ماهیگیری یا بازدید از گالری‌های زیبایی مانند گالری هنر شهر کلوژناپوکا. در سرزمین افسانه‌های دراکولا و اشباح به قلعه‌ی معروف بران که با نام قلعه‌ی دراکولا نیز خوانده می‌شود و شهر مرموز ترنسیلوانیا با کلیساها و قلعه‌های متعددش هم باید سر بزنید.

بهترین زمان سفر

آوریل و می ، آگوست و سپتامبر .

منبع:cnn

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *