پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار گردشگری / توصیه یک فرانسوی به ایرانی‌ها برای حفظ بناهای تاریخی
2819cc86-9690-4b11-8ea0-f5f09625c3f8

توصیه یک فرانسوی به ایرانی‌ها برای حفظ بناهای تاریخی

یک فعال حوزه گردشگری در فرانسه گفت که وقتی دولت نمی‌تواند برای حفظ بناهای تاریخی هزینه زیادی بدهد بهتر است مردم خودشان برای این موضوع هزینه بدهند و میراث فرهنگی پدرانشان را حفظ کنند.

«جیوانا آرتی» رئیس آژانس گردشگری «سیه‌را» در شهر پاریس که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران است، اظهار کرد:

خوشحالم که مردم ایران با سرمایه‌های شخصی خودشان خانه‌های تاریخی و بناهای قدیمی را حفظ می‌کنند و در این راه جایی مانند صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به آنها در مرمت و بهره‌برداری از این بناها کمک می‌کند.

وی که تا به حال چهار بار به ایران سفر کرده و شهرهای مختلف تاریخی را دیده است، ادامه داد:

متوجه شدم در بسیاری از روستاها و شهرهای ایران خانه‌ها و اماکن تاریخی زیادی است که بودجه لازم دولتی برای هزینه مرمت و بازسازی آنها وجود ندارد، شاید به این دلیل که تعداد خانه‌ها و بناهای تاریخی در ایران زیاد است و مرمت آنها هزینه زیادی می‌خواهد، از طرف دیگر این خانه‌ها رو به تخریب می‌روند.

به گفته «آرتی» در شهر پاریس بناهای تاریخی حتما حفظ می‌شوند؛ چه با کمک دولت و چه به کمک انجمن‌ها و مردم شهر. حتی در شهر پاریس ضوابطی برای نداشتن ارتفاع زیاد وضع شده که همه باید از آن پیروی کنند، اما در ایران این ضوابط رعایت نمی‌شود و در شهرهای تاریخی ساختمان‌های بلند و مدرن می‌سازند.

وی گفت که وقتی دولت نمی‌تواند برای حفظ بناهای تاریخی هزینه زیادی بدهد، بهتر است مردم خودشان این هزینه را کرده و میراث فرهنگی پدرانشان را حفظ کنند. اگر این میراث وجود نداشته باشد، شما نمی‌توانید به فرزندان و نسل آینده کشورتان بگویید که داشته‌های شما از فرهنگ چیست.

این فعال گردشگری ادامه داد:

روح بناهای تاریخی با تخریب از بین می‌رود، اما شما می‌توانید با رفت و آمد گردشگران به این بناها، این روح و زندگی را به این خانه‌ها بیاورید. در آن صورت بنای تاریخی هم زنده می‌شود. خوب است که از این خانه‌ها به عنوان مراکز پذیرایی از گردشگران استفاده شود. ما نیز در پاریس تعداد زیادی از این اماکن را زنده کرده و پذیرای گردشگران در آنها هستیم.

او با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را صرف مرمت و نگهداری از خانه‌های خود کنند، گفت:

درست است که مردم خواستار تغییر در محل زندگی خود هستند، اما آنها می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را کنار گذاشته و خانه‌های قدیمی را نگهداری کنند. اگر در این راه دولت به آنها کمک کند، کار ارزشمندی است وگرنه آنها خودشان با این کار فرهنگشان را حفظ کرده‌اند.

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *