جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار گردشگری / ۱۳ استان کشور میزبان طرح ملی نوروز بازار
image210156

۱۳ استان کشور میزبان طرح ملی نوروز بازار

به گزارش ایران زیبا به نقل از ایرنا عضو شورای سیاستگذاری آیین ملی نوروز سازمان میراث فرهنگی کشور امسال از برگزاری  آیین ویژه‌ای با عنوان نوروز بازار در ۱۳ استان کشور با هدف معرفی آداب و رسوم نوروز در مناطق مختلف، خبر داد.

شبان میرشکرایی، در نشست هم‌اندیشی برگزاری آیین نوروز بازار در شهر فارس در شیراز بیان کرد:

رویداد فرهنگی نوروز بازار در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، فارس، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه فرهنگی با توجه به ظرفیت‌های هر شهرستان در کنار اماکن تاریخی و یا بازارهای سنتی شهر بر پا می‌شود.

میرشکرایی ادامه داد: نوروز بازار، جشنواره و یانمایشگاهی برای فروش محصولات نیست و در آن هیچ‌گونه خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد بلکه تنها فرهنگ عرضه شود.

عضو شورای سیاستگذاری آیین ملی نوروز سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد:

در حال حاضر مردم از اجرای آیین‌های سنتی خود دور شده‌اند و کمتر کسی با رسوم غنی خود آشنایی دارد به همین سبب می‌کوشیم با احیای سنت‌ها و رسوم گذشته، مردم را با فرهنگ اصیل ایرانی در ایام نوروز و پیش از نوروز آشنا کنیم.

میرشکرایی بیان کرد: پرونده ثبت جهانی نوروز یک پرونده چند ملیتی است که یکی از بندهای آن، حفاظت و پاسداشت آیین‌ها و رسومی است که در نوروز اجرا می‌شود از این رو برنامه نوروز بازار نوعی معرفی و حفاظت از این سنت‌هاست.

وی گفت: نوروز بازار استان فارس باید معرف فرهنگ و آداب و رسوم مردم این استان باشد.

میرشکرایی اظهارداشت: در حاشیه برنامه نوروز بازار، نمایشگاه عکس آماتور نیز برگزار می‌شود که فراخوان این نمایشگاه به زودی در کشور اعلام می‌گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هم در این نشست گفت: امسال برای نخستین بار آیین ویژه نوروز بازار فارس با هدف معرفی آیین‌های سنتی این استان از روز بیست و چهارم تا بیست و هشتم اسفندماه ۹۴در شیراز برگزار می‌شود.

مصیب امیری بیان کرد: آیین‌ها و رسوم سنتی فارس در نوروز دارای تعدد و تنوع بسیاری است که با برپایی مراسم نوروز بازار این آیین‌ها را به درستی به مردم معرفی خواهیم کرد.

به گزارش ایران زیبا به نقل از ایرنا عضو شورای سیاستگذاری آیین ملی نوروز سازمان میراث فرهنگی کشور امسال از برگزاری  آیین ویژه‌ای با عنوان نوروز بازار در ۱۳ استان کشور با هدف معرفی آداب و رسوم نوروز در مناطق مختلف، خبر داد. شبان میرشکرایی، در نشست هم‌اندیشی برگزاری آیین نوروز بازار در شهر فارس در شیراز بیان کرد: رویداد فرهنگی نوروز بازار در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، فارس، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و تهران برگزار می‌شود. وی افزود: این برنامه فرهنگی با توجه به ظرفیت‌های هر شهرستان در کنار اماکن تاریخی و…

امتیاز شما به این نوشته

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *