جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / گردشگری ایران / کویر گردی لذتی که باید تجربه کرد
rphck1n0hd6h

کویر گردی لذتی که باید تجربه کرد

سرد شدن این روزها ما را به فکر انداخت تا این بار برای مقاصد گردشگری تعدادی از کویرهای ایران و کمپ های آن ها را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر در این روزهای سرد را داشتید بدانید که به کجا بروید.
وب سایت چیدانه: کویرها سرزمین های راز آلودی هستند که سفر به آن ها را می توان جزو هیجان انگیز ترین و در عین حال اسرار آمیز ترین سفر ها دانست. سفر کردن به کویر با دیگر سفر ها تفاوت دارد و شما می توانید تجربه های زیادی را با سفر به این سرزمین ها به دست بیاورید، تجربه هایی که با بقیه سفر هایتان متفاوت است و این تجربه های در کمتر کشوری می توانید بیابید. اما ایران این سرزمین چهار فصل با اقلیم های مختلف خودش تعداد زیادی از این سرزمین ها را در دل خود جای داده است و شاید این را هم باید جزو آن دسته از دلایلی قرار داد که به ایرانی بودن خود افتخار کنیم.

 

سرد شدن این روزها ما را به فکر انداخت تا این بار برای مقاصد گردشگری تعدادی از کویرهای ایران و کمپ های آن ها را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر در این روزهای سرد را داشتید بدانید که به کجا بروید. و علاوه بر همه این ها نکاتی را هم که برای سفرهای کویری باید بدانید را نیز به شما بگوییم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نکات ایمنی برای سفر به کویر

اگر برای اولین بار می خواهید به کویر سفر کنید، پیشنهاد می کنم تا با تورهای گردشگری به این مناطق عازم شوید. درست است که کویر ها به ظاهر آرام و بی خطر به نظر می رسند، اما اگر بلد نباشید چگونه با آن ها برخورد کنید، ممکن است به شما صدمات جدی ای وارد کنند. برای این هم که بدانید کدام یک از تورها در برگزاری این تورها قوی عمل می کنند باید به تعداد برنامه هایی برگزار کرده اند توجه کنید.

لباس مناسب برای کویر نوردی

حالا که می خواهیم به کویر برویم چه بپوشیم؟ شاید این سوال به نظر خنده دار باشد اما اگر لباس مناسب نپوشید قطعا آفتاب شدید و گرما کویر به شما آسیب می زند. بهترین لباس برای کویر لباس های رنگ روشن و سبک و از جنس پنبه است. اولین و مهم ترین هدف از پوشیدن لباس در سفر به کویر، پوشاندن بدن در مقابل آفتاب، گرما، حشرات، خزندگان و حفظ تعرق معمولی بدن است.

 

کفش مناسب برای کویر نوردی

پاهای شما حساس ترین نقطه بدن شماست، چون اگر آسیب بینند یا زخمی شوند سفر مختل می شود. کفش مناسب کویرنوردی پوتین است. پوتین پاهای شما را در مقابل نیش مارها و عقرب ها محافظت می کند و با حمایت از زانوها کمک می کند قدم های محکمی بردارید. البته توجه داشته باشید که برای پوشیدن پوتین حتما جوراب ضخیمی بپوشید. اگر ساق پایتان نیاز به مراقبت بیشتر دارند از مچ بندهای ورزشی استفاده کنید.

 

ضد افتاب و عینک را فراموش نکنید

استفاده از کلاه دولایه، روسری های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، عینک های مخصوص کویر، ضدآفتاب های پوستی و کرم های مخصوص لب را برای محافظت صورت و بدن در برابر نور خورشید فراموش نکنید. این وسیله ها به شما کمک می کنند تا بیشتر از بودن در کویر لذت ببرید.

سفر به کویرهای ایران: تجربه ای گرم برای روزهای سرد!

حالا که برای سفر به مناطق کویری نکته های آمادگی را می دانید بد نیست با تعدادی از کمپ های کویری ایران و شرایط آن ها آشنا شوید تا بتوانید برنامه ریزی های لازم برای تعطیلات بعدی تان را انجام دهید.

 

کویر مرنجاب بهشت آفرود سواران ایران

کویر مرنجاب که خود به چند بخش از نظر فیزیکی تقسیم می شود، در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. این شهرستان خود از توابع شهرستان کاشان محسوب می شود. این سرزمین که ۸۵۰ متر ارتفاع از سطح آب های آزاد دارد از شمال به دریاچه نمک، از  غرب به کویر مسیله و دریاچه حوض سلطان و حوض مره، از شرق به پارک ملی کویر و از جنوب هم به آران و بیدگل محدود می شود..

 

مسیر اصلی از شمال آران و بیدگل است که با پیمایش حدود ۵ کیلومتر به ابتدای مسیر خاکی منتهی به کاروان سرا می رسید. البته از دل کویر هم می توان به مرنجاب رسید اما کاری بسیار دشوار است که با استفاده از خودروهای دو دیفرانسیل و تجربه بسیار باید انجام شود.

 

کلوت های شگفت انگیز در بیابان لوت

بیابان لوت، گسترده ترین بیابان ایران است که عجایب خاص خودش را دارد. این بیابان پدیده پر از سازه های عجیب و غربیی است که به دست باد ساخته شده اند. بله؛ به دست باد. این ستون های عظیم بر اثر فرسایش باد و باران از دل خاک کویر بیرون آمده اند. انگار یک نفر آنها را تراشیده و جالب این که بیشتر این کلوت ها بزرگ و شکل هم اند.

 

برای دیدن کلوت های شهداد از شهر کرمان می گذرید و بعد از دیدن شهر سرسبز ماهان و روستای سرسبز و خنک سیرچ حیرت زده تان می کند مسیرتان را به سمت کلوت های زیبا ادمه می دهید. سیرچ البته جایی نیست که بتوانید آن را ببینید و به سادگی گذر کنید. این روستای سرسبز در دل وسیع ترین کویر ایران جا خوش کرده و منطقه ای ییلاقی به حساب می آید. سیرچ در زمستان حتی روی برف را هم به خود می بیند و درست شبیه یک تکه بهشت وسط آن همه گرما و خشکی است. بعد از سیرچ دو کیلومتر قبل از ورود به روستای شهداد جاده نهبندان شما را به کلوت ها می رساند. شهداد در بین زمین شناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است.

 

کمپ کویری شهداد

 

این بیابان کمپ خوب و مجهزی هم دارد که کار را برای دوستداران سافاری ساده تر و البته ایمن تر می کند. برای رسیدن به کمپ کویری شهداد باید از دو کیلومتری جاده شهداد به ماهان وارد جاده شهداد ـ نهبندان شد و پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتر وارد جاده کمپ کویری شد. (سمت شرق جاده) بعد از ورود به جاده کمپ پس از طی مسافتی  حدود ده کیلومتر به کمپ کویری شهداد می رسید.

کمپ کویری متین آباد

 

کمپ متین آباد بعنوان اولین کمپ طبیعی Eco camp در ایران بر اساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است. کمپ متین آباد در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز و ۶۰کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد.

روستای مصر جذاب ترین کویر ایران

روستای مصر یا کویر مصر در قلب کویر های ایران در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی روستا ۰۴/۳۴ شمالی و ۴۷/۵۴ شرقی می باشد.

 

روستای مصر با حدود ۱۲۰ نفر جمعیت در میان شن‌های روان کویر مرکزی ایران قرار دارد. این روستا این روزها از مهمترین و جذابترین مناطق گردشگری ایران به حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست .مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌اند.

کویر ریگ زرین

 

ریگ زرین یا مغستان یکی از دیدنی ترین بیابان های ایران است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال کویر بافق (دره انجیر) در استان یزد قرار گرفته است. در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین قرار گرفته که جهتی شمال شرقی – جنوب غربی دارند و قسمت جنوب غربی این کویر را  گنبدها ی نمکی پوشانده است. بیابان مغستان در واقع با ارتفاعاتی که از میان آن می گذرند، دو تکه شمالی جنوبی شده است. این بیابان شن های ریز و روان و بسیار زیبایی دارد که از شمال ت جنوب کشیده شده اند و جان می دهند برای آن که روی آن ها راه بروید و عکس بگیرید. البته مغستان بخش های باتلاقی زیادی دارد که در جنوب آن قرار گرفته.

سرد شدن این روزها ما را به فکر انداخت تا این بار برای مقاصد گردشگری تعدادی از کویرهای ایران و کمپ های آن ها را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد سفر در این روزهای سرد را داشتید بدانید که به کجا بروید. وب سایت چیدانه: کویرها سرزمین های راز آلودی هستند که سفر به آن ها را می توان جزو هیجان انگیز ترین و در عین حال اسرار آمیز ترین سفر ها دانست. سفر کردن به کویر با دیگر سفر ها تفاوت دارد و شما می توانید تجربه های زیادی را با سفر به این سرزمین ها به…

امتیاز شما به این موضوع

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *