سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه / اخبار گردشگری / زاینده رودی که دیگر زاینده نیست!
ea78d53c-6720-43a6-88e4-7b548def210e-zayandeh-rood-1

زاینده رودی که دیگر زاینده نیست!

“زاینده ‏رود” رودخانه پرآب و پر خروش گذشته و بی رمق امروز همان رودی است که قرن‏ها منشأ زایش برای اصفهان بود اما بی موالاتی‌ها سبب شد تا طی دهه‌ گذشته خشک شود.

خشک شدن زاینده رود خبری بود که جامعه را در بهت فرو برد اما چه سود که امروز ثمره آنچه را می‌بریم که در گذشته انجام داده‌ایم.

مسئولان سعی بر آن داشتند تا با بازکردن سد زندگی را به زاینده رود بازگردانند اما به دلیل کاهش بارندگی در پاییز امسال با اتمام ۲۸ روز زمان توزیع آب در شبکه‌های آبیاری استان اصفهان، رهاسازی آب از سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان به پایان رسید.

در حال حاضر تصویری که می‌توان از دو سمت پل خواجو داشت با یکدیگر متفاوت است.

 

در یک سمت رود جاری است و زندگی پرندگان جریان دارد و در سوی دیگر خبری از جریان یک رود نیست و تنها آبراهه‌ای است که به راه خود می‌رود.

هرچند گفته می‌شود در صورت بهبود وضعیت بارش‌ها در حوضه رودخانه زاینده‌رود می‌توان رهاسازی آب برای زنده نگاه داشتن رودخانه را در دستور کار قرار داد اما بر اساس آمار موجود، بارندگی در ایستگاه‌های شاخص حوضه زاینده‌رود از ابتدای مهر تا آذر سال جاری ماه نسبت به سال گذشته بین ۲۳ تا ۸۴ درصد کاهش داشته است. در عین حال ایستگاه چلگرد به عنوان سرمنشا تامین آب زاینده‌رود، از اول سال آبی تا امروز فاقد برف بوده است.

"زاینده ‏رود" رودخانه پرآب و پر خروش گذشته و بی رمق امروز همان رودی است که قرن‏ها منشأ زایش برای اصفهان بود اما بی موالاتی‌ها سبب شد تا طی دهه‌ گذشته خشک شود. خشک شدن زاینده رود خبری بود که جامعه را در بهت فرو برد اما چه سود که امروز ثمره آنچه را می‌بریم که در گذشته انجام داده‌ایم. مسئولان سعی بر آن داشتند تا با بازکردن سد زندگی را به زاینده رود بازگردانند اما به دلیل کاهش بارندگی در پاییز امسال با اتمام ۲۸ روز زمان توزیع آب در شبکه‌های آبیاری استان اصفهان، رهاسازی آب از سد زاینده‌رود برای…

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *