جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار گردشگری / پس از ۲۰ سال راه شاهی میدان نقش جهان باز گشایی شد
1e37ee8b-9f70-4aa3-af18-f81b7b137cee

پس از ۲۰ سال راه شاهی میدان نقش جهان باز گشایی شد

راه شاهی میدان نقش جهان اصفهان پس از گذشت ۲۰ سال از نخستین عملیات مرمتی در ایام نوروز باز می‌شود.

مدیر پایگاه جهانی میدان امام با اعلام خبر باز شدن راه شاهی میدان نقش جهان اصفهان پس از گذشت ۲۰ سال گفت:

این راه در ۴ فاز و با اعتباری معادل ۸ میلیارد ریال که ۲ میلیارد آن مربوط به سال جاری است، مرمت و تکمیل شده است.

به گفته «فریبا خطابخش» راه شاهی میدان نقش جهان تنها مسیر ورود مقامات عالی‌رتبه صفوی بوده است که با اتمام مرمت‌های صورت گرفته، این مسیر به عنوان راه ورودی به مجموعه میدان امام (ره) مورد استفاده گردشگران قرار خواهد گرفت.

وی مرمت بدنه‌های اصلی راه یاد شده، بازسازی و احیای برخی دیواره‌ها، احیای نگهبانی و کف‌سازی کامل مسیر به طول ۱۸۰ متر و عرض ۵ متر و اجرای کانال تاسیسات را از اقدامات سال جاری برشمرد.

مدیر پایگاه جهانی نقش جهان از استقرار باجه‌های بلیط فروشی در محل نگهبانی‌های سابق این راه خبر داد و گفت:

گردشگران و شهروندان اصفهانی با گذر از این مسیر می‌توانند در ابتدا از عمارت عالی‌قاپو بازدید کرده و سپس به میدان وارد شوند.

نخستین عملیات مرمت راه شاهی از سال ۱۳۷۶ با نظارت مرحوم دکتر شیرازی آغاز شد.

راه شاهی با ۱۸۰ متر طول پشت عمارت عالی قاپو در خیابان استانداری و در ضلع غربی میدان امام (ره) و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌ است. ارتفاع دیواره‌های این راه ۵ متر است.

عالی‌قاپو که در گذشته آن را دولتخانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان و قصر دولتخانه ‌می‌خواندند، نمونه‌ای از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی با آثاری از مینیاتوریست معروف عصر صفوی- رضا عباسی- است.

این بنا در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس اول طبقاتی به آن افزوده و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون‌دار آن ساخته شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌ است.

کاخ موزه عالی قاپو در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به شماره ۱۰۴ به ثبت ملی رسید.

راه شاهی میدان نقش جهان اصفهان پس از گذشت ۲۰ سال از نخستین عملیات مرمتی در ایام نوروز باز می‌شود. مدیر پایگاه جهانی میدان امام با اعلام خبر باز شدن راه شاهی میدان نقش جهان اصفهان پس از گذشت ۲۰ سال گفت: این راه در ۴ فاز و با اعتباری معادل ۸ میلیارد ریال که ۲ میلیارد آن مربوط به سال جاری است، مرمت و تکمیل شده است. به گفته «فریبا خطابخش» راه شاهی میدان نقش جهان تنها مسیر ورود مقامات عالی‌رتبه صفوی بوده است که با اتمام مرمت‌های صورت گرفته، این مسیر به عنوان راه ورودی به مجموعه میدان امام (ره) مورد…

امتیاز شما به این نوشته

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *