جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار گردشگری / ثبت ملی سنگ‌آب‎‎های ندوشن استان یزد
سنگ-آب-ندوشن-5

ثبت ملی سنگ‌آب‎‎های ندوشن استان یزد

به گزارش ایران زیبا به نقل از ایسنا چشمه‌های دره آب‌شور موسوم به سنگ‌آب‌های ندوشن واقع در روستای نیوک ندوشن از توابع شهرستان میبد در استان یزد در رده میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

محمدمهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در این خصوص اظهار کرد:

با توجه به رشد صنعت و شهرنشینی، گسترش بیابان‌ها، گرم شدن و آلودگی هوا، اهمیت پدیده‌ها و آثار طبیعی برای در امان ماندن بشر از مشکلات مشخص است و استان یزد نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و کویری و افزایش جمیعت و صنعت در معرض بلایای طبیعی و انسانی زیادی است که نتیجه آن ممکن است منجر به از بین رفتن و یا مورد تهدید قرار گرفتن آثار طبیعی باشد.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفاظت و نگهداری این آثار، اقدام به پیشنهاد، تهیه و تنظیم پرونده‌های آثار طبیعی قابل ثبت در فهرست آثار ملی کشور کرده است که نمونه‌ای از آن، اثر طبیعی و شاخص و مهم از نظر ژئومورفولوژیکی، زمین‌شناسی و گردشگری گنبدها و چشمه‌های آهکی واقع در روستای توران پشت، چشمه‌های دره آب شور و همچنین آبشار سفیده ندوشن است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بی‌شک یکی از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناسی استان یزد که در نوع خود منحصر و کمیاب بوده و تنها نمونه‌های نادری از آن در ایران و جهان وجود دارد، چشمه‌های آهک‌ساز نیوک ندوشن و دره آب شور مجاور آن است.

وی خاطرنشان کرد: چشمه‌های آهک‌ساز توران پشت در استان یزد نمونه دیگری از این نوع چشمه‌هاست که در نوع تشکیل سازه‌های آهکی آن به سبب تفاوت‌هایی که در بستر، شرایط توپوگرافی و زمین شناسی وجود دارد، متفاوت بوده و اشکال آهکی بسیار متفاوتی از این اثر در آن شکل گرفته‌ است.

شرافت عنوان کرد: محدوده اثر طبیعی چشمه‌های دره آب شور ندوشن و آبشار آن شامل تعدادی چشمه است که در طول محدوده دره مجاور آن پراکنده‌اند و چشمه‌ها به دلیل آبدهی بسیار متفاوت بوده و چشمه‌های اصلی که تعداد آنها بالغ بر سه چشمه است، در بالادست و تقریباً مرتفع‌ترین بخش مسیر قرار گرفته‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد تصریح کرد: داشتن خواص درمانی و رفع امراض پوستی، وجود چند گونه گیاهی و جانوری در لیست ‎I‎U‎C‎N، وجود جریان آب تقریباً دائمی در دل بیابان‌های یزد، زیبایی خیره‌کننده این اثر در تمام فصول سال، برخورداری از وسعت و فضای مناسب جهت حفاظت، اکوسیستم حساس و شکننده، دارا بودن مهمترین چشمه‌های آهکی با رسوب‌گذاری حوضچه‌ای و پلکانی در ایران مرکزی، پدیده‌های جذاب کارستی و ژئوتوریسمی در کوه‌های اطراف و همچنین هجوم بدون برنامه و مدیریت گردشگران در برخی از ایام خاص سال و خطر صدمه دیدن اثر و مناظر طبیعی اطراف آن از جمله مواردی است که در پرونده ثبتی این اثر طبیعی مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق قوانین و ضوابط مربوطه، اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت حفاظت، نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

شرافت ابراز امیدواری کرد: این محدوده طبیعی با وجود دارا بودن پتانسیل‌های بالای گردشگری، می‌تواند با معرفی صحیح و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای بازدید گردشگران آماده سازی شود.

به گزارش ایران زیبا به نقل از ایسنا چشمه‌های دره آب‌شور موسوم به سنگ‌آب‌های ندوشن واقع در روستای نیوک ندوشن از توابع شهرستان میبد در استان یزد در رده میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید. محمدمهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در این خصوص اظهار کرد: با توجه به رشد صنعت و شهرنشینی، گسترش بیابان‌ها، گرم شدن و آلودگی هوا، اهمیت پدیده‌ها و آثار طبیعی برای در امان ماندن بشر از مشکلات مشخص است و استان یزد نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و کویری و افزایش جمیعت و صنعت در معرض بلایای طبیعی و…

امتیاز شما به این موضوع

User Rating: Be the first one !

درباره ی مدیر ایران زیبا

ایرانگردی و عکاسی از علاقه مندی های من است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی (جهت جلوگیری از ربات ها) *